2017年1月7日土曜日

ハルキウからキエフへ鉄道で移動:インターシティの事情等(ウクライナ編)

 ハルキウХарківはいいところだったのですが、キエフКиівに異動になりました。ハルキウでは最初に僕の担当になった方は(いい人だけれども)ちょっといい加減な方で、なかなか大変でした。次の方は非常に気の利く方でよかったのですが。



 飛行機は大げさだったので最初から選択肢になし。しかし夜行で行く距離でもない気がしまして、やや長時間ではあるものの、昼間のインターシティІнтерсіті+を使うことにしました。座席数は多いので、数日前なら普通は予約できます。今回もチケットは駅ではなく、ネット&VISAで購入し、一応近所のコピー屋で印刷しておきました。
 昼前のハルキウ駅前。この町では小さい子をよく見ました。子どもが多い町というのはなんだかいいですねえ。



 待合室で時間を過ごした後、放送も入ったのでホームに直行。一番手前のホームに到着していました。因みに今回は奮発して一等座席を取りました。



 ホーム側から見たハルキウ駅。



 一等車は2×2のリクライニングシートです(二等は2×3)。椅子の下にコンセントもありました。座席は回転はしない模様。夜行と異なり乗車時に乗車券のチェックはなし。発車後幾らか時間が経ってから検札が来ました。切符のQRコードを読み取るんですねえ。


 ポルタヴァ・キエフスキーПолтава-Київська駅の到着前に丘の上に見えた十字架挙栄修道院。このあたり、線路がかなりくねくねとしています。因みにキエフまでで、最高時速は140キロでしたが、100キロで走っているところも多く、このあたりがインターシティの今後の課題でしょうか。単線区間も多いんだよなあ。新幹線のようなものができれば2時間で結ばれるだろうに。



 ポルタヴァの次はミルホロドМиргород。日本だとゴーゴリГогольの「ミルゴロド」で知られる町です。よく見ると、駅舎の前にゴーゴリ(ウクライナ語でホーホリ)の立像あり。



 たまに見るかつての給水塔。そういえば、となり座っていた女性からチョコレートを頂きました。車内販売でコーヒーを購入して飲んでいたら、「よかったらどうぞ」と言われて頂きました。そういえば、車内販売の他にも、ゴミ集め専門の人がたまに回ってきます。飛行機ではよくありますが、列車では初めて見ました。



 暗くなる頃に、とうとうダルヌィツャДарницяに到着です。回りの人たちが降りる準備を始めます。



 8月以来のキエフ旅客駅Київ-Пасажирськийです。いい、やはりこの駅はいい。ターミナルに王者の風格がある(意味が分かりにくいですね。ホームの数と行き先の多様さかな。かつての上野のような)。



 ハルキウと同じく駅舎内に巨大なツリーが飾られています。まだクリスマス前だからですね(正教のクリスマスは1月7日)。



 真っ暗ですがまだ5時台。駅前で食事をしてから宿に向かいます。明日は事務所に顔を出さないと(明後日からはクリスマス休みが続くので)。



(2017.1.5)

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Kharkiv was a nice place, but I was transferred to Kiev. The first person I was assigned to in Kharkiv (who was a nice person) was a bit sloppy, and it was quite difficult. The next person was very considerate, which was good.



The plane was too much of an exaggeration, so it wasn't an option from the start. However, I didn't think it was a distance that would require an overnight train, so I decided to use the daytime Intercity Інтерсіті+ train, even though it was a bit long. There are plenty of seats, so you can usually book a seat a few days in advance. As usual, I bought my ticket online from VISA, and printed it out at a copy shop near my house.
The station in front of Kharkiv before noon. I saw a lot of small children in this town. It's nice to live in a town where there are lots of children.



After spending some time in the waiting room, I went straight to the platform as the announcement came over the loudspeaker. I arrived at the platform at the very front. By the way, this time I splurged and got a first-class seat.



Kharkiv Station as seen from the platform side.



The first class car has 2x2 reclining seats (the second class car has 2x3). There was also an outlet under the seat. The seats don't seem to swivel. Unlike the night train, there was no ticket check when boarding. The ticket inspector came some time after departure. They read the QR code on the ticket.


The Monastery of the Exaltation of the Cross, which I could see on top of a hill before arriving at Poltava-Kievsky Station. The tracks in this area are quite winding. By the way, the maximum speed was 140km/h up to Kiev, but there were many places where the train was running at 100km/h, so perhaps this is an issue for Intercity trains in the future. There are also many single-track sections. If they had a bullet train like the Shinkansen, it would probably take just two hours to get there.



After Poltava, we arrived at the next station, Mirgorod. In Japan, this town is known as “Mirgorod” in Gogol's novel “Mirgorod”. If you look closely, you can see a statue of Gogol (known as “Khokholi” in Ukrainian) in front of the station building.



This is the water tower I sometimes see. By the way, the woman sitting next to me gave me some chocolate. I was drinking coffee I had bought from the on-board shop when she said, “If you like, please have some”. By the way, in addition to the on-board shop, there are also people who come around from time to time to collect rubbish. This is something you often see on airplanes, but I'd never seen it on a train before.



It was getting dark, and we finally arrived at Darnitsa. The people around us started to prepare to get off the train.



This is Kiev Passenger Station, which I haven't seen since August. It's good, this station is good. The terminal has the air of a champion (I'm not sure what that means. Maybe it's the number of platforms and the variety of destinations. Like Ueno Station used to be).



Like Kharkiv, there is a huge tree on display inside the station building. That's because it's not yet Christmas (the Orthodox Christmas is on January 7th).



It's pitch dark, but it's still only 5 o'clock. I'll have some food at the station before heading to my accommodation. I'll have to show my face at the office tomorrow (because the Christmas holidays start the day after tomorrow).



(January 5th, 2017)


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