2016年9月10日土曜日

ロシアの長距離列車・近郊電車6:モスクワ・クルスク駅(クルスキー駅)発

 今回ご紹介するのはメトロ環状線を時計になぞらえた場合に3時の位置にあるモスクワ・クルスク駅(クルスキー駅)Москва Курский Вокзалです。この駅はその位置からして、東に行く路線ばかりだ、という偏見を持つと痛い目に遭う駅です。というのも、この駅は構造的には終端駅と言うよりも中間駅に近く、まず南北に、つまり二方向に線路が延びているからです。

 そして南の線路はすぐに南(クルスク方面)と東(ウラジーミル方面)に分かれます。また北行きの線路はレニングラード駅の脇を通って西に向きを変え、そこで更に西に行く線路(リガ方面)と南西に行く線路(モスクワ・ベラルースキー駅経由でスモレンスク・ミンスク方面)に分かれます。非常に複雑であり、またそれゆえにこそ様々な方面行きの列車がこの駅を発着します。

 南から見たクルスク駅。手前にある白っぽい建物が近郊電車用駅舎。真ん中の大きい建物が長距離列車用駅舎です。例外もありますが。


 この位置から右を向くと、近距離ホームが目の前です。ただ、入り口は駅舎にあります。


 駅の構造を先に概観しておきましょう。11番ホームの位置はわかりにくいので注意。一番ホームの隅の方ですよ。


 近郊電車用駅舎の第三改札口。ラッシュ時間で、人でごった返していました。自動改札があります。


 奥には第一改札口があり、こちらは近郊線の有料快速電車用の改札です。


 長距離列車用ホームはご多分に漏れず、基本的には改札なしです。


 ホームは地下通路で繋がっています。


 地下通路から長距離列車用の駅舎(地下一階)に入ることが出来ます。但し一部の近郊電車は長距離用ホームから出ていることもあり、こちらにも近郊電車用の切符売りが場あります。


 こちらも近郊線の切符売り場。カードで購入可能です。


 一階に上がると長距離列車の切符売り場が並んでいます。


 こちら、この駅発ではなく、中間駅としてこの駅を使う列車の一覧です。9割方、ペテルブルク発で更に南に向かう列車です。


 ボケましたが、こちらは国際列車用の切符売り場です。

 
 こちらはストリシ号などの特別列車の切符売り場です。


 そして以下はこの駅発着の長距離列車、近距離電車の案内です。運賃・料金は目安です。

 まずは全体図。


〇長距離列車

(1)南方方面行き列車(トゥーラ、クルスク、ヴォロネシ等経由)
〇モスクワ-トゥーラТула線 0648発-0921着「エクスプレス」、1838発-2119着「エクスプレス」
一等座席800-700R、二等座席700-600R、三等座席700-500R



〇モスクワ-オリョールОрел線 0830発-1217着「ラーストチカ号」
二等座席1000-800R



〇モスクワ-スタルィー・オスコルСтарый Оскол線 ★2140発-0815着「沿オスコル号」
一等寝台6800R、二等寝台3300R、三等寝台1800R
★はフィルメンヌィ列車。設備充実列車。



〇モスクワ-リゴフЛьгов線 2321発-0823着「セイム号」
一等寝台4900R、二等寝台2700R、三等寝台1700R



〇モスクワ-クルスクКурск線 ★2330-0745「ソロヴェイ号」
一等寝台4700R、二等寝台2900R、三等寝台1800R
★はフィルメンヌィ列車。設備充実列車。



〇モスクワ-ベルゴロドБелгород線 ★0625-1410、1200-1945、1600-2245、★2227-0810発「ベルゴリエ号」
二等寝台3000R、三等寝台2000R、二等座席1300R、三等座席1100R
ベルゴリエ号 一等寝台6800R、二等寝台3000R、三等寝台2400R
★はフィルメンヌィ列車。設備が整っています。



〇モスクワ-ハルキウХарків線 2145発-0851着「ニコライ・コナレフ号」
一等寝台13800R、二等寝台7100R、三等寝台4100R


〇モスクワ-クリヴィー・リフКривий Ріг線 1448発-1428着「沿ドニプロ号」
二等寝台9100R、三等寝台5300R


〇モスクワ-クレメンチュクКременчуг線(ハルキウ行きに併結) 2145発
二等寝台8100R、三等寝台4800R


〇モスクワ-ポルタヴァПолтава線(ハルキウ行きに併結) 2145発
二等寝台7600R、三等寝台4400R


〇モスクワ-スムィСуми線(ハルキウ行きに併結) 2145発-1345着
二等寝台7800R、三等寝台4500R


〇モスクワ-アドレルАдлер線(オリョール経由) 2010発-二日後の1013着
一等寝台18100R、二等寝台7400R、三等寝台3500R



〇モスクワ-キスロヴォツクКисловодск線(オリョール経由) 2010発-二日後の1047着
二等寝台3500R、三等寝台3100R


〇モスクワ-エイスクЕйск線 2359発
一等寝台9800R、二等寝台5800R、三等寝台3100R


〇モスクワ-アナパАнапа線 2050発
二等寝台3400R、三等寝台3000R


〇モスクワ-アドレル線(リペツク経由) 0035発
二等寝台900R、三等寝台3000R


(2)南東方面行き列車(ヴォルゴグラード経由)
〇モスクワ-バクーБаку線 2240発
一等寝台19800R、二等寝台10400R、三等寝台7600R



(3)東方方面行き列車(ウラジーミル経由)

〇モスクワ-ウラジーミルВладимир線(土曜日のみ) 0725発「エクスプレス」、1824発「エクスプレス」
二等座席700R


〇モスクワ-ニジニ・ノヴゴロドНижный Новгород線 0635発「ストリシ号Стриж」(ショウドウツバメ号)、0715発「ストリシ号」、1400発「ストリシ号」、1540発「ストリシ号」、1635発「ラーストチカ号Ласточка」(ツバメ号)、1835発「ストリシ号」、2020発「ストリシ号」、2355発「ニジェゴロジェツ号Нижегородец」
ストリシ号 一等寝台3400R、一等座席3200、二等座席2000R
ラーストチカ号 二等座席900R
ニジェゴロジェツ号 一等寝台5700R、二等寝台3200R、三等寝台1900R



〇近郊線(モスクワ・クルスク駅から乗り換えなしの場合)

 青線は一日20本以上、黄色は10本以上、赤はそれ以下の区間。青線部分にある黒いマークよりモスクワ側は更に一日30本以上ある安心区間。

 運賃表です。

 尚、クルスク駅の一つ北の駅(モスクワ・カランチョーフスカヤ)からセルプホフまでは有料の快速電車が走っています(多い日で一日三本)。この快速の料金は下記の通り。例えば、モスクワ・クルスク駅からセルプホフまでは、普通電車の運賃が275.50R(所要時間1時間45-55分程度)ですが、快速だと300R(所要時間1時間半弱)です。

 ウラジーミル方面にも快速電車が走っています。
 モスクワ・クルスク-ジェレズノダロジエ線。多い日で一日1本、123R(普通列車では61R50K)
 モスクワ・クルスク-クルトエ線。多い日で一日2本、235R(普通電車では205K)
 モスクワ・クルスク-ウラジーミル線。多い日で一日1本、485R(普通電車で460R50K)


 クルスク駅、迷わないようにしたいものです。
(2016.9.9)

(追記)他の駅の情報はこちら。
 ・リヴィウ、オデッサ、キエフ、ブリャンスク、カルーガ、アナパ等
 ・サマラ、アストラハン、ヴォルゴグラード、アルマトイ等
 ・リガ、プスコフ等
 ・ウラジヴォストーク、北京、アルハンゲリスク、ヴォルクタ、ヤロスラヴリ等
ロシアの長距離列車・近郊電車5:モスクワ・レニングラード駅(レニングラツキー駅)発
 ・ヘルシンキ、タリン、ペテルブルク、ムルマンスク、ノヴゴロド等
ロシアの長距離列車・近郊電車8:モスクワ・ベラルーシ駅(ベラルスキー駅)発
 ・ワルシャワ、パリ、プラハ、カリーニングラード、ミンスク等
 ・アドレル、カザン、オレンブルク、タシケント、ウファ等

__________

I would like to introduce you to the Moscow Kursk (Kursky) station, Москва Курский Вокзал, which is located at 3 o'clock if the Metro Ring Line is compared to a clock. This station, because of its location, is a painful place to be if you have the prejudice that all lines go to the east. The station is structurally more like an intermediate station than a terminus, since the tracks run north and south, i.e., in two directions.

The southbound track immediately divides into south (toward Kursk) and east (toward Vladimir). The northbound track turns west through the side of Leningrad station, where it splits further west (toward Riga) and southwest (toward Smolensk-Minsk via Moscow-Belarsky station). The station is very complicated, and that is why trains to various destinations arrive and depart from this station.

Kursk station seen from the south. The white building in the foreground is the station building for suburban trains. The large building in the middle is the station building for long-distance trains. There are some exceptions.


If you turn to the right from this position, the short-distance platform is right in front of you. However, the entrance is in the station building.


Let's take a look at the station structure first, and note that platform 11 is not easy to find. It is at the corner of the first platform.


The third ticket gate of the station for suburban trains. It was rush hour and crowded with people. There is an automatic ticket gate.


There is the first ticket gate at the back, and this is the ticket gate for the suburban line's toll rapid trains.


The platform for long-distance trains is, as usual, basically without ticket gates.


The platforms are connected by an underground passageway.


You can enter the station building for long-distance trains (first basement floor) through the underground passage. However, some suburban trains leave from the long-distance platforms, and there is a ticket office for suburban trains here as well.


This is also the ticket office for suburban trains. Tickets can be purchased with a card.


Going up to the first floor, there are ticket booths for long-distance trains.


Here is a list of trains that do not depart from this station, but use this station as an intermediate station. 90% of the trains depart from Petersburg and head further south.


This is the ticket office for international trains.

This is the ticket office for special trains such as the Strisi.


The following is the information for long-distance and short-distance trains departing from and arriving at this station. Fares and charges are approximate.

First, a general view.


0 long-distance train

(1) Train to the south (via Tula, Kursk, Voronezh, etc.)
00 Moscow - Tula Тула line 0648 - 0921 “Express”, 1838 - 2119 “Express”
1st class seat 800-700R, 2nd class seat 700-600R, 3rd class seat 700-500R 



00 Moscow - Oryol Орел line 0830 departing - 1217 arriving “Rastochka ” 
second class seat 1000-800R



Moscow - Oskol Старый Оскол line

First class sleeping berth 6800R, second class 3300R, third class 1800R 
★ is Filmenny train. The train is well-equipped.



Moscow-Ligov Льгов line 2321 departing-0823 “Seim”
1st class sleeping berth 4900R, 2nd class sleeping berth 2700R, 3rd class sleeping berth 1700R 



Moscow-Kursk Курск line ★2330-0745 “Solovei”
1st class sleeping berth 4700R, 2nd class sleeping berth 2900R, 3rd class sleeping berth 1800R 
★ is Filmenny train. Fully equipped train.



0 Moscow - Belgorod Белгород line ★0625-1410, 1200-1945, 1600-2245, ★2227-0810 “Belgorje”.

Second class sleeping berth 3000R, third class sleeping berth 2000R, second class seat 1300R, third class seat 1100R 
The “Belgorje” First class sleeping berth 6800R, second class sleeping berth 3000R, third class sleeping berth 2400R 
★ is Filmennyi train. It is well equipped.



0 Moscow - Kharkiv Харків line 2145 departing - 0851 arriving “Nikolai Konarev”.

First class sleeping 13800R, second class 7100R, third class 4100R


Moscow - Kryvyi Rih Кривий Ріг line 1448 departure - 1428 arrival “Dnipro”.

Second class sleeper 9100R, third class sleeper 5300R


0 Moscow - Kremenchuk Кременчуг line (combined with the train to Kharkiv) departing 2145

Second class sleeping berth 8100R, third class 4800R


Moscow - Poltava Полтава line (combined with train to Kharkiv) 2145 departures

Second class sleeper 7600R, third class sleeper 4400R


Moscow - Smuly Суми line (combined with train to Kharkiv) 2145 departures - 1345 arrivals

Second class sleeper 7800R, third class sleeper 4500R


Moscow - Adrel Адлер line (via Oryol) 2010 departure - 1013 arrival two days later

First class sleeper 18100R, second class sleeper 7400R, third class sleeper 3500R



0 Moscow - Kislovodsk Кисловодск line (via Oryol) departing 2010 and arriving two days later at 1047

Second class sleeper 3500R, third class sleeper 3100R


0 Moscow - Ask Ейск line 2359 departing
1st class sleeper 9800R, 2nd class sleeper 5800R, 3rd class sleeper 3100R


Moscow - Anapa Анапа 2050 departures

Second class sleeping berths: 3400R, third class sleeping berths: 3000R


Moscow - Adrel (via Lipetsk) 0035 departure

Second-class sleeper 900R, third-class sleeper 3000R


(2) Southeast bound train (via Volgograd)

Moscow - Baku Баку line 2240 departure

First class sleeping: 19800R, second class sleeping: 10400R, third class sleeping: 7600R



(3) East bound trains (via Vladimir)

00 Moscow - Vladimir Владимир line (Saturday only) 0725 “Express”, 1824 “Express”
2nd class seat 700R 


00 Moscow - Nizhny Novgorod Нижный Новгород line 0635 “Strisi Стриж Нижегород Нижегод Нижегод Нижегод Нижегод Нижегод Нижегод Нижегод Нижегод Нижегод Нижегод Нижегод Нижегод Нижегод Низный Нижегод Низный Низный Нижегод Нижегородец"
Strysi first-class sleeping berth 3400R, first-class seat 3200, second-class seat 2000R 
Rastochka second-class seat 900R 
Nizhegorozhets first-class sleeping berth 5700R, second-class seat 3200R, third-class seat 1900R



0 Suburban lines (without transfer from Moscow Kursk station)

Blue lines are sections with at least 20 trains per day, yellow lines are sections with at least 10 trains per day, and red lines are sections with less than 20 trains per day. The Moscow side of the blue line has more than 30 trains a day, and the red line has less than 20 trains a day.

Here is the fare chart.

There is a rapid train from Kursk to Serpukhov (three trains a day on most days). The fare for this rapid train is as follows. For example, a regular train from Moscow Kursk station to Serpukhov costs 275.50 R (about 1 hour 45-55 minutes), while a rapid train costs 300 R (less than 1.5 hours).

There is also a fast train running in the direction of Vladimir.

Moscow Kursk - Jerezhno-Darozhye line. One train a day on most days, 123R (61R50K for a regular train)

Moscow Kursk - Krutoye line. Two trains a day on most days, 235R (205K on regular trains)

Moscow Kursk - Vladimir line. One train a day on most days, 485R (460R50K for a regular train)


Kursk station, I hope not to get lost.

(2016.9.9)

(Additional information about other stations is here.

Russian long-distance and suburban trains 1: Departing from Moscow Kiev station (Kievsky station)

Lviv, Odessa, Kiev, Bryansk, Kaluga, Anapa, etc.

Russian long-distance and suburban train 2: Departs from Moscow Pavelets station (Paveletsky station)

Samara, Astrakhan, Volgograd, Almaty, etc.

Russian long-distance and suburban train 3: Departure from Moscow Riga (Lissiysky) station

Riga, Pskov, etc.

Russian long-distance and suburban train 4: Departure from Moscow Yaroslavl (Yaroslavsky Station)

Vladivostok, Beijing, Arkhangelsk, Volkta, Yaroslavl, etc.

Russian long-distance and suburban train 5: Departing from Moscow Leningrad Station (Leningradsky Station)
- Helsinki, Tallinn, Petersburg, Murmansk, Novgorod, etc.

Russian long-distance and suburban train 7: from Moscow Savyolov (Savyolovsky Station)
・Dmitrov, Savyolov, etc.

Russian long-distance and suburban train 8: Departing from Moscow Belorussiya station (Belarsky station)

Warsaw, Paris, Prague, Kaliningrad, Minsk, etc.

Russian long-distance and suburban train 9: Departure from Moscow Kazan station (Kazansky station)

Adrel, Kazan, Orenburg, Tashkent, Ufa, etc.

0 件のコメント:

コメントを投稿

ロシア出入国時の(日本人)指紋採取の開始

大使館より連絡が入りました。 __________ 日本人を含む外国人がロシアに入国及び出国する際の審査において 、 指紋等の個人生体識別情報を採取する措置がモスクワに所在する空 港にて12月1日より先行開始されます。 空港でのロシア入国及び出国手続きの際にはご留意ください。 1...