2016年8月15日月曜日

キエフから近郊電車エレクトリチカに乗ろう2:実践編

 キエフを去る直前になってしまいましたが、近郊線(エレクトリーチカелектричка)に乗ろう(実践編)です。前回分かっていなかったことも含めてお送りします。因みにタイトルは前回に合わせて「キエフから」となっていますが、今回は「キエフ駅に」向かいました。

 今回の乗車駅はリヴォベレージナЛівобережна。その名の通りドニプロ左岸の駅で、地下鉄の赤線の同名の駅から線路沿いに歩くとたどり着けます。ここから鉄道駅のダルヌィツャを経由してキエフ・ピヴニーチナКиїв-Північна駅(いわゆるキエフ旅客駅Київ-Пасажирськийの近郊線ホームの名称)まで乗車です。




 環状線全体図はこちら。赤線メトロを使えばすぐの所をわざわざ近郊線を使います。



 まずは出発点のメトロ、リヴォベレージナに到着。実はここからわかりにくく、行ったり来たりしながら迷いました。メトロ駅の中には「すぐ左に向かうべし」と書かれていたのですが、でて左を見ると店で行き止まりになっているような。



 しかし、よく見るとありました。店の脇に細い道があり、メトロの線路脇を平行に東に進むことが出来ます。



 とはいえ、人が殆どいないので不安になります。途中、草むらでオヤジ二人が寝転がっていました。最後まで歩くと階段があり、それを降りると目の前に複線の線路、右手に駅のホームが現れます。



 近郊線ホームはメトロの線路をくぐる低い位置にあります。



 時刻表を見てびっくり。知りませんでした。朝の10時くらいまではそこそこ本数があるのですが、その後昼間は16時45分まで全くなく、その後一気に本数が増えます。要は、通勤の時間帯だけにしかないのですね。このあたりは。訪れた日は土曜日で更に本数が少なく、一時間程度待ちました。



 ちゃんと書いてあります。改札もご丁寧にしまります。ただ、僕が訪れた時にはカシール(券売)のおばちゃんがいて、時間になったらチケットを売ると教えてくれました。



 環状線の全ての駅名と乗り換え案内。



 近郊電車のホームには改札口があります。長距離と違うのです。



 料金は4G。環状線内はどこも同じ。また、8月31日から6Gに値上げするとのこと。



 改札ゲートの本体一番上の小さな穴に切符を差し込みます。すると自動で中に引き込み始めます。半分くらい引き込まれたところで、切符は戻ってきます。



このように上部に黒いバーコードが印刷(感熱での印刷)されます。

 

 放送も何もなく、イキナリ到着です。ビックリしながら急いで乗車します。自転車を一緒に載せてもOKです。



 車内の様子。広軌なのに二列シート×2の贅沢仕様。



 懐かしのミリツィヤ(民警)呼び出しボタンもあります。今捺すと誰が来るのだろうか。



 結構大きなダルヌィツャДарниця駅に到着です。環状線は必ずダルヌィツャで一旦乗り換えです。柵を越えた隣は長距離列車ホーム。無料では入れるホームとそうでないホームとに区分してあります。



 IC(インターシティ)の発着駅でもあるし、またハルキウやモスクワ方面とキエフを繋ぐ列車は必ずここを通ります。だからホームも多い。また貨物のヤードも大きいですね。



 近郊線のホームは三面で、この通りの終端で線路は終わっています。これから乗る列車は一旦戻る感じで発車するわけです。



 発車時刻を待つ電車たち。



 一点注意です。ホームの電光掲示板。僕が乗った時には行き先だけあっていて、時刻は滅茶苦茶でした。改札のおばちゃんに確認してから乗車です。



 ここまで乗車してきた線路と別れて、電車はほぼまっすぐにドニプロ川に向かいます。川越直前の駅リヴィー・ベレフЛівий Берег(左岸)。雨が降っていました。



 次いでドニプロを越えます。



 ヴォロディームィル聖公を右に見ながら川を越えました。



 ヴィドゥビツキー修道院の最寄り駅(といっても歩くとちょっとあるけど)、ヴィドゥビチБидубіч駅に停車します。



 ヴィドゥビチのバスターミナルが見えます。



 キエフ・モスコフスシキーКиїв-Московський駅。しかし近郊線の場合、この駅は通過です。



 キエフ・トヴォルヌィーКиїв-Товорний駅はなぜか通過です。ホームでおばあさんが座っていました。


 


 












 こうしてキエフ旅客駅の脇のキエフ・ピヴニーチナ駅に到着です。終端ホームではなく通過可能なホームにつきました。因みに出る時、切符を見せたら改札の兄ちゃんがそのまま通してくれました。(2016.8.13)

(Kyiv, )

ーーーーー
This is a practical guide to taking the suburban train (electrichka) in Kiev, although we're leaving Kiev just before the end of the course. We'll be covering some of the things we didn't cover last time. By the way, the title is “From Kiev” to match the previous lesson, but this time we're heading to “Kiev Station”.

The station we will be boarding this time is Livoberezhna Лівобережна. As the name suggests, it is a station on the left bank of the Dnipro, and you can get there by walking along the railway line from the station of the same name on the red line of the subway. From here, you can take a train via the Darnytsya train station to the Kiev-Pivnichna station (the name of the suburban train platform at the so-called Kiev Passenger Station).




Click here for a map of the entire circular line. We're going to use the suburban train, even though it's a short distance away, when we could have used the red line metro.



First, we arrived at the starting point, the metro station Rivoberesina. It was actually quite difficult to find from here, and we got lost as we went back and forth. Inside the metro station, it said “turn left immediately”, but when we looked left after we got out, it seemed like we were at a dead end with shops.



However, if you look carefully, you'll find it. There is a narrow path next to the shop, and you can walk eastwards parallel to the metro tracks.



However, there are hardly any people around, so you might feel uneasy. On the way, I saw two old men lying down in the grass. If you walk all the way to the end, you'll find some steps, and if you go down them, you'll see double-track railway lines in front of you and the station platform on your right.



The suburban line platform is at a lower level, under the metro tracks.



I was surprised when I looked at the timetable. I didn't know that. There are quite a few trains until around 10am, but after that there are none at all until 4:45pm, and then the number of trains increases all at once. In short, there are only trains during the commuting hours in this area. The day I visited was a Saturday, and there were even fewer trains, so I had to wait for about an hour.



It's written clearly. The ticket barriers are also closed carefully. However, when I visited, there was a ticket seller lady who told me that tickets would be sold when it was time.



All the station names and transfer information for the Loop Line.



There are ticket barriers on the suburban train platforms. This is different from the long-distance trains.



The fare is 4G, and it's the same everywhere on the loop line. Also, from August 31st, the fare will increase to 6G.



Insert your ticket into the small hole at the top of the ticket gate. The ticket will then automatically start to retract into the gate. When it has retracted about halfway, the ticket will come back out.



A black barcode will be printed on the top of the ticket (using thermal printing).



There is no announcement, and you arrive suddenly. You get on the train in a hurry, surprised. You can also take your bicycle with you.



The interior of the train. It's a wide gauge, but it has two rows of seats, so it's luxurious.



There is also a nostalgic call button for the militia (police). Who will come if you press it now?



We have arrived at the rather large Darnitsa station. The circular line always makes a stop at Darnitsa. The platform next to the fence is for long-distance trains. There are two types of platforms: one that you can enter for free, and one that you cannot.



It is also the arrival and departure station for IC (Intercity) trains, and all trains that connect Kyiv with Kharkiv and Moscow must pass through here. That's why there are so many platforms. The freight yard is also quite large.



The suburban line has three platforms, and the tracks end at the end of this street. The train you are about to board will depart as if it were returning.



Trains waiting for their departure time.



One point to note: the electronic display on the platform. When I got on the train, the display only showed the destination, and the time was completely wrong. Make sure to check with the ticket inspector before boarding.



The train leaves the tracks it has been following so far and heads almost straight towards the Dnipro River. The station just before crossing the river is Livyi Bereh (Left Bank). It was raining.



Then we cross the Dnipro River.



We cross the river with St. Volodymyr's Cathedral on our right.



We stop at the nearest station to the Vydubychi Lavra (although it's a bit of a walk), Vydubichi Бидубіч.



You can see the Vydubichi bus terminal.



Kiev-Moskovskyi station. However, this station is passed through when using the suburban line.



For some reason, Kiev-Tovarnyi station is also passed through. An old lady was sitting on the platform.


















And so we arrived at Kiev Pivnychna Station, which is next to Kiev Passengers Station. We arrived at a platform where we could pass through, not the platform at the end of the line. By the way, when we were leaving, we showed our tickets to the ticket inspector, who let us through without checking them. (13 August 2016)

(Kyiv,)

0 件のコメント:

コメントを投稿

ロシア出入国時の(日本人)指紋採取の開始

大使館より連絡が入りました。 __________ 日本人を含む外国人がロシアに入国及び出国する際の審査において 、 指紋等の個人生体識別情報を採取する措置がモスクワに所在する空 港にて12月1日より先行開始されます。 空港でのロシア入国及び出国手続きの際にはご留意ください。 1...